A listavezetők egy éve
A Google Trends segítségével nézzünk vissza az elmúlt egy évre.
Vajon hogyan alakult a két listavezető egymáshoz viszonyított keresettsége?
Az Átlag oszlop Orbán Viktor miniszterelnök (kék) fölényét mutatja egy esztendőre visszamenőleg a magyarországi internetes keresések tükrében.
Márki-Zay Péter (piros) a grafikon szerint az országosan értelmezett viszonylagos ismeretlenségből tört föl.
Keresettségének csúcspontja az ellenzéki előválasztáshoz kapcsolódik, ekkor lépett formai szempontból kiváló szónoki képességeivel az országos nyilvánosság elé. (Itt most a tartalmi elemzést mellőzöm, nem kívánom megismételni hónapokkal ezelőtti elemzéseimet, miként a másik fél vonatkozásában is ugyanígy járok el.)
MZP 2021. október 17-23 között uralta az internetet, majd az érdeklődés visszatért egy halványabb, de a korábbiaknál magasabb fokra.
Szinte fej-fej mellett a kampányban, aztán…
A két fél majdnem egy szinten mozgásának az orosz invázió vetett véget.
A február 27-március 5 dátumok közötti hét a miniszterelnök keresettségbeli megugrását hozta és ez az előny azóta sem veszett el számára.
Igazolva láthatjuk a tételt, miszerint a szélsőséges események szinte mindig a hatalmon lévőknek kedveznek.
Náluk a kezdeményezés, a témák felvezetésének vagy tompításának eszközrendszere. (Ez diktatórikus, autokráciába hajló társadalmakban szélsőséges formákat is ölthet, például a közszolgálati médiumok teljes uralásában érhető tetten.)
Persze a márciusi napokra már a kampány is erős hatással bír, nem csak a háborús helyzet igazgatja a grafikont.
Megjegyzés: az internetes keresettség nem pótolja a közvélemény-kutatásokat, marketinges megközelítésben inkább az insight fogalmába sorolhatjuk. Azaz önmagában nem alkalmas választási eredmények előrejelzésére, csupán erősítheti vagy gyengítheti az előrejelzések hitelességét.
***
Témánkhoz kapcsolódik:
Trendek rendje: a Google Trends
A magányos hős szerepében Márki-Zay Péter