Amit az internet elárul az egészségügy titkairól
Az internetes megjelenés egyre inkább halad a demokratizálódás felé. Ez a megállapítás az egészségügy területén is igaz. A honlapok üzemeltetői egyre nagyobb figyelmet fordítanak a látogatóikkal történő párbeszédre. Ugyanis ez a kölcsönös tisztelet, hol kisebb – hol nagyobb mértékű kohézió alapja lehet. A versenyszférában ez kifejezett profittermő tényezővé vált.
Vállalkozás profil, párbeszéd a páciensekkel
A párbeszéd egyik lehetséges formája a Vállalkozás profil (korábban használt elnevezésekben térképes találat, Google Cégem, My Business).
Ez a weben elhelyezett eszköz lehetőséget ad a látogatóknak, a szolgáltatást igénybe vevőknek, a vásárlóknak, hogy véleményezzék a honlap által kínált szolgáltatást vagy terméket. Sőt, név szerint a cég részlegeit vagy személy szerint a dolgozókat.
Az egészségügy egy speciális területe a tercier ágazatnak. Azt gondolnánk, hogy az egészségügyiek fokozott empátiája… – de hagyjuk az előítéleteket és a moralizálást, nézzük a száraz tényeket.
Példánk most Pécs városa, de lehetne bármelyik magyar középváros is.
Azt látjuk, hogy az állami és az önkormányzati intézmények egyike sem válaszol a webes hozzászólásokra!
Példa egy vállalkozás profil értékelő felületére. (Részlet):
Úgy látszik ezen a területen nem az empátia dönt a párbeszédről, hanem a verseny hiánya. Ha verseny volna, akkor azt látnánk, mint amit a piaci verseny résztvevőinek egy része tesz A pozitív véleményeket megköszöni, a negatívakat blokkolja, ígéretet tesz a hibák kijavítására – nem hagyja, hogy genny öntse el a sebeket. Minderről részletes online marketing szakmai háttér itt: Vállalkozás profil: párbeszéd az ügyféllel – lehangoló
Az értékelések
A látogatók (páciensek) 1-5 csillaggal (ponttal) és azokat kiegészítő szöveggel értékelhetik a honlap mögött zajló életteli tevékenységet.
Ezzel vállalkozásokat tehetnek tönkre, illetve vállalkozásokat, intézményeket tehetnek divatossá, elismertté.
A pontszámok értékelésénél fontos szempontunk lehet, hogy egy-két vagy sok embertől származik az átlag.
Az alábbi táblázatban néhány pécsi egészségügyi intézmény, egység pontszámait mutatom meg. Ez nem pellengér, csupán a valóság felmutatása, bárki számára nyilvánosan elérhető adatok. A bejegyzések valóságtartalmát én ugyanúgy nem ellenőrzöm, mint ahogyan ezt a Google is kijelenti.
Az intézmény neve | Kapott érték | Hányan értékelték | Válaszol-e a véleményekre |
Lánc u-i Rendelő Intézet | 2,5 | 55 | – |
Veress E. u-i Rendelő Intézet | 2,8 | 82 | – |
EEI Labor (vérvétel) | 2,3 | 6 | – |
Pécsi Irgalmas Kórház | 2,9 | 20 | – |
Honvéd Kórház | 3,6 | 45 | – |
400 ágyas Klinika | 3,1 | 132 | – |
Szemészeti Klinika | 3,5 | 8 | – |
Szívgyógyászati Klinika | 4,2 | 31 | – |
INNEN magánrendelők | |||
Ti-Dent | 4,9 | 171 | + |
Novum Dental | 4,7 | 24 | + |
AB-Dental | 4,4 | 7 | – |
AB-Medical | 4,0 | 18 | + |
Ganglion Orvosi K.* | 4,5 | 7 | – |
A tábla láthatóvá teszi, hogy a Vállalkozás profil terepén:
- nincs állami, önkormányzati résztvevő, amely párbeszédet folytatna betegeivel;
- a piaci versenyben résztvevő, online marketingben jártas szereplők egy része – jellemzően magánvállalkozások – nagyon is figyel a páciensekkel való kapcsolat eme internetes formájára is;
- a magánszféra „osztályzatai” meggyőzőbb elégedettségre utalnak;
Szakmámból adódóan jómagam az online marketing, a keresőmarketing oldaláról néztem az intézményekre, ismereteim az egészségügy finanszírozására, a marketing szakemberek hiányára és sok más tényezőre, mint a párbeszéd hiányának esetleges okára nem terjedhetett ki.
Azt viszont határozottan állíthatom, hogy a vezetők számtalan tapasztalatot vonhatnának le a páciensek ezen a területen meglévő véleményéből, nem feltétlenül csak a drága közvélemény-kutatás mutathat rá az érzékeny pontokra. Mondhatnánk, a közvélemény véleménye kutatás nélkül is kiveri a szemünket!
***
Orvosi gerillamarketing – a műtőben furcsa dolgok is történhetnek
Bognár László
SEO szakértő
Kedves László!
Nagyon izgalmas témát feszeget az oldalad.
Számtalan kérdés merült fel bennem:
Tényleg van valami előnye a versenyre épülő kapitalizmusnak?
Lehet, hogy azok nyitnak vállalkozást, akik szeretik az ügyfeleiket jól kiszolgálni?
Lehet, hogy motiváltabbak azok, akik a versenypiacon dolgoznak.
Az egész internet egy versenyre épülő társadalmi rendszer találmánya. Lehet, hogy az internet, mint fizikai valóság eljött hozzánk is, de a kultúra, ami kitalálta lassabban terjed a mi vidékünkön?
Picit távolabbról érint a témát, de azt vettem észre, hogy az angol nyelvterületen nagyon sok az olyan orvosok, klinikák által üzelemtetett oldal, podcast, youtube csatorna, amely célja az egészséges, örömteli élet, a boldog öregkor propagálása. Mintha nálunk ezek is hiányoznának.
Kíváncsi vagyok egy év múlva mit fognak mutatni a google statisztikái.
Kedves Sándor!
Korábban tanulmányoztam az Angliát célzó kelet-európai fogorvosi honlapokat. A piac ereje nagyszerű fogorvosi és számítástechnikai, szövegírói teljesítményeket hozott.
Tehát a piac valóban kikényszeríti a versenyt, motorja a páciensek iránti szakmai és emberi vonások megszületésének.
A fenti példa azért is szomorú – és ha másként is fogalmazunk, de ugyanazt mondjuk -, hogy az önkormányzati, állami szektor a web néhány szegmensében nem lát, nem hall és nem beszél. Lemaradt és nem kényszeríti az intézményeket és az orvosokat, hogy a weben is Hippokratész legjobb szellemét nyújthassák.