A figyelemgazdaság egy olyan jelenség, amelyben az emberi figyelem egy szűkös és értékes erőforrás, amelyért a különböző szereplők versenyeznek. A figyelemgazdaságban az információ bőséges, de a fogyasztók ideje és figyelme korlátozott. Ezért a figyelem elnyerése és megtartása kulcsfontosságú tényezővé válik az üzleti sikerhez.
De miért fontos ez neked? Hogyan befolyásolja ez az életedet, a munkádat, az írásodat? Hogyan tudsz hatékonyan versenyezni a figyelemért? Milyen előnyei és hátrányai vannak a figyelemgazdaságnak? Ebben az írásban ezekre a kérdésekre próbálunk választ adni.
Miért fontos a figyelemgazdaság?
A figyelemgazdaság fogalmát Herbert Simon számítógépes teoretikus vezette be 1971-ben, amikor rámutatott arra, hogy az információ-gazdagság gyorsan másodlagossá válik, ha nincs elég emberi figyelem, ami felfigyeljen rá és fel tudja dolgozni azt. A döntéshozók korlátozott figyelmét könnyen blokkolhatják vagy elterelhetik az információk tömegei.
A tartalmak létrehozói persze számos megoldással kísérleteznek: Figyelemgazdaság: melyik út vezet az olvasóhoz?
Azóta sokat változott a világ. Az internet megjelenésével és terjedésével az információ még bőségesebbé vált. A digitális technológiák lehetővé tették, hogy bárki létrehozzon és megosszon tartalmat a határtalan online térben. A közösségi média platformok pedig új csatornákat nyitottak az interakcióra és befolyásolásra.
Mindez azt jelenti, hogy naponta rengeteg üzenettel találkozunk. Hirdetésekkel, cikkekkel, videókkal, posztokkal bombáznak minket.
A Nielsen adatai szerint csak a televízióban naponta átlagosan 120 reklámmal találkozik a magyar polgár, amelyek 31 percig bombázzák, hogy megnyerjék a figyelmét.
A webet is elöntik a reklámok
A weben se szeri, se száma a hirdetéseknek. Ezért már kialakult például a banner-vakság. Ez annyit jelent, hogy az emberi szem egyszerűen kikerüli a banner hirdetéseket, az agy nem vesz róluk tudomást.
Hasonló jelenség, hogy a keresők élén a hirdetéses találatokat nem veszi figyelembe valaki, csak és kizárólag az organikus találatok között szemléz.
Mindenki szeretné felkelteni és fenntartani az érdeklődésünket valami iránt. De mi nem tudunk mindent megnézni vagy elolvasni. Választanunk kell.
Ezért fontos tudnunk arról, hogy hogyan működik a figyelemgazdaság. Mert ha nem vagyunk tisztában vele, akkor
- elvesztegethetjük az időnket olyan dolgokra, amik nem érdekelnek minket vagy nem használnak nekünk,
- lemaradhatunk olyan dolgokról, amik fontosak lennének számunkra vagy segítenének nekünk,
- befolyásolhatnak minket olyan módon vagy olyan céllal, amit nem akarunk vagy nem támogatunk.
Hogyan lehet hatékonyan versenyezni a figyelemért?
Ha te is szeretnél részt venni a figyelemgazdaságban mint tartalomgyártó vagy -szolgáltató (például blogger, újságíró vagy reklámíró), akkor fontos tudnod néhány alapelvet. Ezekből mutatunk néhányat V.O. Schwab útmutatásai alapján.
(Forrás: Szövegírás: a hatékony szöveg alapjai)
- hogyan irányítsd mondandódra a figyelmet,
- hogyan mutasd be a terméked, szolgáltatásod megvásárlásával létrejövő előnyt,
- hogyan bizonyítsd azt,
- hogyan vegyél rá cselekvésre.
De nézzünk példát vad, a társadalmi normáinkat sértő, szélsőséges figyelemfelkeltő megoldásra is: Schobert Norbi döngő léptű marketingje
Lám-lám, érdemes figyelnünk a figyelemgazdaság tényeire!
Amire figyelsz az a világod! Mondja Obi-Wan Kenobi a Csillagok háborújában!
Marketingesként mások figyelmét akarjuk befolyásolni, de ugyanilyen fontos, hogy a saját figyelmünket is tudjuk befolyásolni. Tudnunk kell figyelmünket arra irányítani ami saját hatáskörben van, amin képesek vagyunk változtatni. Így kevesebbet fogunk rugózni azon amire semmi hatásunk nincs!
Kedves Sándor!
A marketing a mások figyelmének megragadásáról szól. De vajon mi beszél a saját figyelmünk irányításának képességéről?