A GDPR Magyarországon

Megérkezett! 2018 május 25-től lejárt a türelmi idő és hatályba lépett az EU adatvédelmi rendelkezése, a GDPR.
Ám a realitások szerint, a költő szavaival élve, karóval jött és nem virággal.
A karót a kilátásba helyezett büntetési tételek jelentik. Amely cég nem teljesíti a személyes adatok védelmének kritériumait – cégen belül és cégen kívül is, papíron offline és a weben online – az éves forgalmának 4%-ával, illetve 20 millió euróval bírságolható meg.
Az előzmények alapján tudtuk, hogy a magyar vállalkozások és vállalkozók nincsenek felkészülve illetve felkészítve a szigorú követelmények teljesítésére! Még hetekkel a határidő előtt is azt lehetett olvasni, hogy felmérések szerint a magyar vállalkozók harmada nem is hallott a GDPR-ról, nem ám, hogy felkészült volna a bevezetésére.

Aki felteszi a kérdést, hogy vajon a magyar államnak, a politikai vezetésnek, a kormánynak kellet volna vagy sem mozdulnia a dolog előkészítésében, megoldásában – az jó kérdést tesz fel!

Ma, amikor már a KKV csoportban „elszabadult” a félelem attól, hogy súlyos büntetések nézhetnek ki a vállalkozásoknak, de még mindig nem pontosan tudható, hogy mi is a konkrét elvárás -nyugodtan beszélhetünk a kis- és középvállalkozások körében káoszról.

Egy nappal a határidő lejárta előtt, a kormányinfón bejelentették, hogy a kormányzat is szembesült a vállalkozói körben gerjedő félelemmel, ezért egy ideig nem fog büntetéseket alkalmazni a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság.

A GDPR társadalmi félelmeket is gerjeszt. Vajon az ellenőrző hatóság mire használja föl hatalmát? A már számtalan módon célba vett civilek ellen? Ellenzéki polgárok vállalkozásai ellen?
Orbán leszámolást ígért a választások előtt – ez is eszköz lesz hozzá?
Aki figyeli a május 25-i GDPR-ra vonatkozó visszhangokat, hallhatja, hogy elsősorban az EU-t átkozza a nép. Vajon a kormányzati előkészítetlenség erre számított? Hiszen így nem kell óriásplakát sem ahhoz, hogy Brüsszelt átkozza a nép?

Érdekes jelenség, hogy a GDPR bevezetésének napjai körüli időszakot az emailek áradásával azonosíthatjuk. Most minden email-kampányt futtató vállalkozás kéri a továbbiakhoz az engedélyünket. Százával.

Tudjuk, adatvédelemre, s így a GDPR-ra szükség van! De nem ilyen körülmények között egészséges a bevezetése.
Persze megvédem én a kormányzatot is. Tudom én azt, hogy ez sokkal bonyolultabb dolog, mint a foci!

Bognár László

GYIK:

Mik a GDPR bevezetésének következményei a magyar vállalkozások számára?
A GDPR bevezetése jelentős hatással van a magyar vállalkozásokra, mivel a személyes adatok védelmének megsértése esetén súlyos bírságokkal kell szembenézniük. A cégek éves forgalmuk 4%-át, vagy akár 20 millió eurót is kockáztatnak, ha nem felelnek meg a jogszabályi követelményeknek. A felkészültség hiánya miatt sok vállalkozás komoly nehézségekkel küzd, ami káoszt eredményezett a piacon.
Milyen mértékű büntetésekkel számolhatnak a cégek a GDPR megsértése esetén?
A GDPR megsértése esetén a cégek akár az éves forgalmuk 4%-át, vagy 20 millió eurót is kockáztatnak. Ez a szigorú büntetési rendszer arra ösztönzi a vállalkozásokat, hogy komolyan vegyék a személyes adatok védelmét, és megfelelő intézkedéseket tegyenek a jogszabályok betartására. A büntetések mértéke a jogsértés súlyosságától függ.
Mennyire voltak felkészültek a magyar vállalkozások a GDPR bevezetésére?
A magyar vállalkozások felkészültsége a GDPR bevezetésére gyenge volt. Felmérések szerint a vállalkozók harmada nem is hallott a GDPR-ról, így sokan nem tudták, hogyan kellene alkalmazniuk a jogszabályt. Ez a hiányos tájékoztatás és felkészülés komoly problémákat okozott a piacon, és félelmet keltett a vállalkozók körében.
Milyen hatással van a GDPR a vállalkozások email-kampányaira?
A GDPR bevezetése után a vállalkozásoknak engedélyt kell kérniük a felhasználóktól az email-kampányokhoz. Ez a változás jelentősen befolyásolja a marketingstratégiákat, mivel a cégeknek figyelembe kell venniük az adatvédelmi előírásokat. Az engedélykérés folyamata sok esetben bonyolultabbá vált, ami új kihívások elé állítja a vállalkozásokat.
Milyen társadalmi félelmeket gerjesztett a GDPR bevezetése?
A GDPR bevezetése számos társadalmi félelmet keltett, különösen a vállalkozók körében. Sokan aggódnak a büntetésektől és az ellenőrzésektől, ami fokozott stresszt és bizonytalanságot okoz. A jogszabályok szigorúsága és a kormányzati felkészültség hiánya miatt sokan úgy érzik, hogy a GDPR nemcsak a cégeket, hanem a magánéletüket is veszélyezteti.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.