A GDPR Magyarországon

Megérkezett! 2018 május 25-től lejárt a türelmi idő és hatályba lépett az EU adatvédelmi rendelkezése, a GDPR.
Ám a realitások szerint, a költő szavaival élve, karóval jött és nem virággal.
A karót a kilátásba helyezett büntetési tételek jelentik. Amely cég nem teljesíti a személyes adatok védelmének kritériumait – cégen belül és cégen kívül is, papíron offline és a weben online – az éves forgalmának 4%-ával, illetve 20 millió euróval bírságolható meg.
Az előzmények alapján tudtuk, hogy a magyar vállalkozások és vállalkozók nincsenek felkészülve illetve felkészítve a szigorú követelmények teljesítésére! Még hetekkel a határidő előtt is azt lehetett olvasni, hogy felmérések szerint a magyar vállalkozók harmada nem is hallott a GDPR-ról, nem ám, hogy felkészült volna a bevezetésére.

Aki felteszi a kérdést, hogy vajon a magyar államnak, a politikai vezetésnek, a kormánynak kellet volna vagy sem mozdulnia a dolog előkészítésében, megoldásában – az jó kérdést tesz fel!

Ma, amikor már a KKV csoportban “elszabadult” a félelem attól, hogy súlyos büntetések nézhetnek ki a vállalkozásoknak, de még mindig nem pontosan tudható, hogy mi is a konkrét elvárás -nyugodtan beszélhetünk a kis- és középvállalkozások körében káoszról.

Egy nappal a határidő lejárta előtt, a kormányinfón bejelentették, hogy a kormányzat is szembesült a vállalkozói körben gerjedő félelemmel, ezért egy ideig nem fog büntetéseket alkalmazni a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság.

A GDPR társadalmi félelmeket is gerjeszt. Vajon az ellenőrző hatóság mire használja föl hatalmát? A már számtalan módon célba vett civilek ellen? Ellenzéki polgárok vállalkozásai ellen?
Orbán leszámolást ígért a választások előtt – ez is eszköz lesz hozzá?
Aki figyeli a május 25-i GDPR-ra vonatkozó visszhangokat, hallhatja, hogy elsősorban az EU-t átkozza a nép. Vajon a kormányzati előkészítetlenség erre számított? Hiszen így nem kell óriásplakát sem ahhoz, hogy Brüsszelt átkozza a nép?

Érdekes jelenség, hogy a GDPR bevezetésének napjai körüli időszakot az emailek áradásával azonosíthatjuk. Most minden email-kampányt futtató vállalkozás kéri a továbbiakhoz az engedélyünket. Százával.

Tudjuk, adatvédelemre, s így a GDPR-ra szükség van! De nem ilyen körülmények között egészséges a bevezetése.
Persze megvédem én a kormányzatot is. Tudom én azt, hogy ez sokkal bonyolultabb dolog, mint a foci!

Bognár László

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük